2011 - bedste nye unika

Prisen gik til to kunsthåndværkere: Glaspuster Anders Raad og keramiker Christian Bruun.

Juryen består i 2011 af: Hans Christian Asmussen (mDD): medlem af Danske Designeres bestyrelse, medlem af tremandsudvalget for Kunsthåndværk og Design i Statens Kunstfond, Maria Mackinney-Valentin: (Ph.d.)Forsker ved Danmarks Designskole, Sven Felding: Rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademi – Kunstakademiets Arkitektskole samt Kenn André Stilling: kunstner og redaktør

Juryen for markedsprisen begrunder valget af Anders Raads fine glasfade:

Vi er i dommerkomiteen fascinerede af de tre store glasfade som har flere hinanden overlappende kvaliteter: Først. Den smukke enkle spændstige form.

Dernæst. Den gennemtænkte og velafbalancerende sandblæste bearbejdning af fadenes synlige underside. Og så det allermest betagende. Alle de optiske fænomener som opstår i det tykke glas gennem de blankslebne kanter ind i selve materialets indre. Med de begrundelser har vi fundet at glasfadene er oplagte prisvindere.

Rå skønhed i Christian Bruuns kæmpe keramik. Juryen udtaler: 

Christian Bruuns krukker ejer ikke blot en rå skønhed. De bevæger sig langt ud over den klassiske søgen efter skønhed eller kunstnerisk betydning. Krukkerne beskrives af CB selv som relativt traditionelle krukker fra dit lokale byggemarked – tilsat kunstnerisk inspiration. Det særlige er dog hverken tanken om at arbejde udfra et relativt standardiseret produkt eller den kunstneriske bearbejdning – det særlige er CBs praktiske tilgang til et af PR branchens nyere buzz words, CSR – Corporate Social Responsibility.

I Vietnam, på stedet – i pottemagerværkstedet, arbejder CB med lokale kunsthåndværkere som har mistet dele af deres håndværksmæssige hukommelse. CB underviser de lokale – Dette lyder på en gang patetisk rigtigt og kedeligt neokolonialistisk. Hvad CB formår, er dog, at bevæge sig langt ud over diskussionen om, hvorvidt noget er rigtigt, og om vi skal gøre det. CB ser en problematik, og håndterer den som han umiddelbart kan. Praktisk. BC handler helt uden skelen til personlig gevinst – og hjælper der, hvor det virker.

CBs hjælp er praktisk, den er i tiden, den er lokal og øjeblikkelig. Men den trækker tråde langt tilbage i historien. Når man stiller sig spørgsmålet: Hvorfor har de dog glemt, er det ikke noget ævl? – så slår det med et, én, at glemslen opstår i kølvandet af Vietnamkrigen, at glemslen har sit udgangspunkt i at en hel generation er væk. Ikke væk som i – flyttet til byen, men helt væk – omkommet. Idet denne erkendelse rammer én, står CBs vietnamkrukker ikke længere som kunsthåndværk, men som fysiske manifestationer af en helen af dyb historisk uretfærdighed.

Derfor modtager CB Unikaprisen 2011.